Morotssoppa med ostgratinerad kantarellbaguette

En vän till mig har pratat om morotssoppa i flera veckor; han äter det stup i ett. Så idag bestämde jag mig för att prova hemma- och det är jag verkligen glad för! Mums, säger jag bara. Jag fick dessutom lite kantareller av mina föräldrar igår som pappa varit ut och plockat så jag använde dem i middagen också, och gjorde ugnsgratinerade kantarellbaguetter. Helt underbart, faktiskt.

 

 

Tillagning

Typ två portioner

  • Skala och hacka lök och 500 gram morötter. Ju tunnare bitar du hackar desto kortare tid tar det att koka dem sedan.
  • Fräs lök och morötter en stund i en kastrull, till dess de är lite mjuka. Tillsätt ett par teskedar koriander och lite timjan.
  • Efter ett tag har du i fem deciliter vatten och en grönsaksbuljong. Med den mängden vatten blir det en ganska tjock soppa, nästan lite som purè. Det är så jag vill ha den. Inget blaskigt tjafs.
  • När soppan kokat upp kommer den behöva ungefär en kvar till på spisen så nu är det läge att skära till baguetten och slå på ugnen på typ 175 grader eller så.
  • Slå på stekpannan också och ha i en rejäl klick smör. Man kan inte göra smörstekta kantareller i lite smör eller margarin. Ska det va' så ska det va'. När smöret är redo har du i kantarellerna och lite salt och rör om då och då.
  • När baguetterna är rostade så tar du ut dem och smörar dem, har på kantareller och lite ost på varje. De kan vila till dess soppan är klar att mixa.
  • När moroten är mjuk tar du fram stavmixern och slänger in baguetterna i ugnen så att de gratineras. Under tiden mixar du soppan. Mitt råd är att du torkar av köksväggarna på en gång efteråt; jag tror att morot annars kan färga tapeterna.
  • Häll upp soppan i en tallrik och ha i en klick crème fraîche om du vill. Ät genast medan osten är varm!

Klart!



Kommentarer
Postat av: Maria

HAHAHA! Ja, jag tror också att morot färgar bra!

Annars så låter det ju kanongott!

2011-09-08 @ 09:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0