Quornbullar med potatis, lingonsylt och gräddsås- don't try this at home

Jag använder quorn ganska lite i min matlagning. Det är inte favoriten liksom. Men jag blev sugen på potatis, gräddsås och lingonsylt. Så, av köttfärs gör man köttbullar, så av quornfärs borde man alltså göra quornbullar, tänkte jag. Jag insåg mitt misstag så snart jag hällde min tinade quornfärs ner i blandningen av ströbröd, soja och ägg. Till sist, efter mycket fipplande, lyckades jag forma någon sorts bullar i stekpannan men det var ju inte riktigt som jag hade tänkt mig. I och för sig blev det ganska gott; jag fick ju gräddsåsen och potatisen.

 

Tillagning av Amandas mer eller mindre quornbullar

Tina upp quornfärsen. Jag lade påsen i vattenbad.

Blanda ägg, riven lök, ströbröd, soja och peppar i en bunke.

Skala potatis och sätt på spisen i en kastrull.

Häll i quornfärsen i bunken.

Svär.

Häll bort flera deciliter vatten till dess att 'smeten' inte längre simmar ikring i bunken.

Blanda i ett nytt ägg.

Titta kritiskt på färsen och försök göra saken bättre med en stavmixer. Ge upp och försök göra det bästa av situationen.

Sätt på stekpannan med lite margarin i botten.

Sucka åt smeten och tänk på att proteinet i ägget binder ihop.

Gör ditt bästa att forma små bullar som du direkt lägger ner i stekpannan. Vänd dem mycket försiktigt till dess de är genomstekta.

Gör potatismos och gräddsås och sallad.

 

Klart!


Kommentarer
Postat av: Maria

HAHAHA! "Gör det bästa..." Man kan rulla bullar med matsked*tips', när smeten är för lös.

Kanske bättre med sojafärs?

2011-08-31 @ 20:47:45
Postat av: Mia

Quorn är farliga grejer!

2011-08-31 @ 21:11:43
Postat av: Maria Vukoja

Man kan ju kopa quornbullar, de smakade riktigt bra tyckte jag :D

2011-08-31 @ 22:22:43
URL: http://morningtear.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0