Grön ärtsoppa from heaven

En av mina favoriträtter för tillfället är grön ärtsoppa. Den ser inte mycket ut för världen och innan jag provade den var jag mycket skeptisk. Gröna ärter är ju faktiskt ganska söta och tanken på en söt maträtt kändes konstig. Men hur som helst så testade jag och nu på mindre än en månad har jag lagat det i tre omgångar; och varje omgång räcker till tre måltider för mig. Nyttigt, gott och billigt. Inte illa.

 

 

Tillagning

Hacka en gul lök och fräs i en kastrull till dess den är mjuk men se till så att den inte får färg. Lägre värme är nyckelorden.

När löken är mjuk häller du på 4 dl vatten och en grönsaksbuljong. Låt koka upp. Ha i en halv påse frysta gröna ärter (ca 500 gram) och lite citronsaft och låt koka upp på nytt.

Låt det koka i åtta minuter.

Ta fram stavmixern och mixa till dess allt är en slät smet.

Häll i 1.5 dl mjölk och rör om. Krydda med lite peppar.

Servera med en klick gräddfil i tallriken och eventuellt bröd till.

Klart!


Kommentarer
Postat av: Maria

Det där ska jag prova! Tror att det är jättegott!

2011-09-04 @ 11:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0