Frukosten- stekt äggröra med färsk lök och basilika

Som sagt, som vegetarian är det ibland svårt att få i sig tillräckligt med protein och lagom mängd kolhydrater. Ett sätt att balansera är att försöka byta ut kolhydraterna mot till exempel äggprotein där det går. Frukosten är ju en utmärkt startpunkt.

 

Jag äter alltså äggröra med lök och basilika till frukost just nu.

 

 

Det finns ingen ursäkt till att inte äta frukost. Jag steker två portioner åt gången och värmer hälften i micron på jobbet när jag kommer på morgonen så det räcker i två dagar. Att värma stekt ägg kan kännas sådär men det är helt okej och en av de bästa frukostarna som finns. Man blir mätt och står sig länge- dessutom skär man ner ganska mycket på kolhydratintaget.

 

Tillagning:

Skär upp lite lök, eller vad du nu vill ha i. Det är för att ge det lite smak och fräscha till ägget vid uppvärmning. Fräs löken och basilikan i en stekpanna i ett par minuter och lägg sedan till ägget. Jag brukar köra på två ägg per portion. Rör runt det till dess allt är genomstekt och lägg ner i en matlåda. 

 

Klart!

 

Billigt, gott, enkelt och nyttigt. 


Kommentarer
Postat av: Maria

En kanonfrukost!

2011-08-30 @ 08:07:53
Postat av: Maria Vukoja

Wow, det ser supergott ut! Alskar aggrora! Har du prova omellett? Sa gott det med!

2011-08-31 @ 22:28:51
URL: http://morningtear.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0